Nieuws | 05 december 2020
Subsidieregeling sanering varkenshouderijen: waarmee dient de stoppende varkenshouder rekening te houden.

Wanneer de subsidieaanvraag eenmaal is goedgekeurd, komen er veel zaken op de agrarische ondernemer af.  In de onderstaande checklist heb ik een aantal aandachtspunten op een rij gezet:

Opstallen
Wanneer moet(en) de stal(len) leeg zijn?
Kelder leegmaken. Waarheen met de mest?
Wat zijn de sloopkosten (offerte aanvragen).
Moet er asbest verwijderd worden? Zo ja wat zijn de kosten (offerte aanvragen).
Na de sloop moet het terrein egaal worden opgeleverd. Hoe kom ik aan “opvulzand”en wat zijn de kosten (leverancier zoeken en offerte aanvragen).

Stoppen met het bedrijf of anderszins verdergaan
Een ondernemer die besluit om met zijn bedrijf te stoppen, kan ervoor kiezen om de locatie te verkopen. Dan  moet eerst duidelijk zijn of er nog schulden op het bedrijf rusten en hoe die kunnen worden afgelost. Maar ook de fiscus komt langs. Hoe hoog is de stakingsbelasting en hoe kan dat bedrag zo goed mogelijk binnen te perken gehouden worden?
Een mogelijke keuze is de locatie verkopen of gebruik maken van één van de andere regelingen. Bijvoorbeeld de ruimte voor ruimte regeling, waarbij in ruil voor sloop van agrarische bebouwing de stoppende veehouder een nieuwe woning mag ontwikkelen. Daar tegenover staat ook weer een financiële vergoeding.

Doorgaan met een ander bedrijfsonderdeel is ook een optie, of een nieuwe bedrijfstak opstarten. Denk daarbij aan een akkerbouwbedrijf of een tuinbouwbedrijf dat de opbrengst zelf verwerkt en in de eigen landwinkel verkoopt. Vraag is dan wel of een dergelijke doorstart binnen het bestemmingsplan valt.

Taxatie en overige financiën
Bij een volledige of een gedeeltelijke staking is in de regel een taxatie vereist om de waarde en vervolgens de stakingswinst vast te stellen. Zijn er door de bedrijfsstaking boekwinsten gegenereerd? Door de staking kan een verschil ontstaan tussen de marktwaarde (WEV) en de waarde met agrarische bestemming en gebruik (WEVAB). Neem tijdig de noodzakelijke maatregelen en laat u niet door de fiscus verrassen.

De rol van de bank
Last but not least heeft ook de bank een stem in het kapittel. Rust op het bedrijf nog een hypotheek en hoe moet deze worden afgelost? En als de bank het risico als groter inschaalt, kan een hogere rente het gevolg zijn.

Overweegt u een beroep te doen op de regeling of heeft u de beschikking inmiddels in huis? De rentmeesters van Rentmeesters.nl hebben de know how en ervaring in huis om alle facetten van het traject stap voor stap met u te doorlopen. Daar waar nodig samen met uw accountant of fiscalist. Neem contact op met de rentmeester in uw provincie.

Peter Nouwen

Peter Nouwen is lid van Rentmeesters.nl in de provincie Limburg

Reactie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.